رواية لم تكن حبيبتي الفصل الخامس 5 بقلم همس كاتبة

رواية لم تكن حبيبتي الفصل الخامس 5 بقلم همس كاتبة

 رواية لم تكن حبيبتي الفصل الخامس 5 بقلم همس كاتبة


بارت 5 


فتحت شمس الباب بقوة 

شمس بسخرية و تقليد  : و ليه يا رعد ما تسامحها دي هتمو.ت بين ايديك 

ثم قالت بحدة : طلبتي و نولتي يا روح امك انا همو.تك هنا و حالا 





داليا بصدمة لرعد : ايه الاشكال البلدي دي ؟ مين دي؟

شمس بصدمة : يا انهار ابوكي اسود … انا بلدي تعاليلي يا زبالة يا سقط الحريم ..انا 

هوريكي 

و شدتها من شعرها  

كانت بتحاول داليا تدافع عن نفسها بس معرفتش 

داليا بصراخ : سيبيني يا حيوانة 

كان رعد بيبص بصدمة و بيضحك على منظر شمس  

هربت داليا و اتخبت ورا رعد لحقتها شمس و شدتها من شعرها تاني و رعد مسك داليا عشان شمس تضر..بها و هو بيضحك 

بعد عنهم رعد و شمس هجمت على كتف داليا و عضتها بقوه و داليا بتحاول تبعدها 

دلف مالك و قال : ايه الصوت الي هنا واصل لاخر الش……

توقف مبلم و قال بصدمة : ايه ده …رعد انت واقف بتتفرج عليهم !؟

تقدم من شمس و قال بحدة : سيبيها يا شمس … امسكها يا رعد دي هتمو.تها 

شمس بغضب : سيبوني عليها انا اعرف اربي الاشكال دي كويس … دنا ناويلها من زمان 

تقدم رعد و حاول امساكها و قال بهدوء : كفاية كفاية يا شمس 

هربت داليا من بين ايديها  

مسكت شنطتها عن الارض وقالت : انا هوريكي يا زبالة 

شمس و هي بتحاول تهجم عليها بس رعد ماسكها : انا زبالة يا تربية الشوارع يا عا..يبة  و الله لاشلفطلك وشك تعالي هنا …سيبني اخلص عليها بس 

رعد بضحك  : خلاص يا شمس خلاااص 

مالك بقرف : ايه الالفاظ السوقية دي  

هربت داليا بسرعة 

و مالك بيبص لرعد بصدمة 

شمس بردح : ايه الاشكال الزبالة دي ..دي وحدة تحبها دي …دي جزمتي الي جبتها من الوكالة انضف من وشها 

مالك : ايه التصرفات دي ..انتي في مكان محترم 

شمس بحدة : طب خليك عاقل بلاش يجرالك زي ما جرالها يا عنيا 

نظر مالك بصدمة لرعد

رعد : كفاية يا شمس مش خدتي حقك ؟ خلاص بقا اهدي 

شمس : انت بجد ما عندكش زوق ازاي تحب وحدة جربو.عة زي دي ..ما خوفتش من اشكال ولادك بالمستقبل 

رعد بضحك : كنت مسطول تمام كدة ؟ يلا ع البيت 

شمس : لا يعم انا كنت جاية اطمن عليك لولا البت الصفرا دي الي عكرت مزاجي الهي يا رب تتحرق بكاز وسخ و ما تلاقي حد يطفيها 

مالك : لا انا مش هستحمل الالفاظ دي سلام بقا 

و خرج 


بعد وقت 


عادو للبيت 

منار : عملت زي ما قولتي و سالت عليه بس قالولي مش موجود بس هو اكيد هيسافر معانا لندن 

شمس : لازم عنينا تكون عليه مش لازم يتنفس من غير ما نعرف 

منار : الا صحيح عملتي ايه في داليا ده كل االشركة كان بتتكلم 

شمس بضحك : فشيت كل قهري ..ضر..بتها و شتمتها و ما سبتش عليها كلمة الا و قولتها بس البقف جوزك وقفلي زي الشوكة بالحلق 

منار : اممممم بس جدعة الي ربيتيها .. انا هنام بقا تعبت اوي النهاردة 


مر اليومين بسرعة 

و هما سافرو لندن 

في الاوتيل 

رعد : شمس ده مفتاح السويت بتاعك انتي و منار 

شمس بعدم اهتمام : اممم هات يخويا 

نظر لها و ابتسم على حركتها


: مااالككك حبيبييي 

و تقدمت منه و حضنته و هو حضنها برضو

كانت بنت  شقراء لابسة شورت جينز و بلوزة نص بطنها باين منها 

نظرت منار لمالك و ادارت وجهها بحزن 

نظرت شمس الى منار باستغراب شديد 


شمس بقرف : مين المزة ؟؟ 

نظرت البنت لها و قالت بدلع : انا  توتو 

شمس بسخرية  : توتو ..و ده اختصار لايه ان شاء الله…. تفافة مش كدة 

كتمت منار ضحكتها

البنت : لا يحبي اسمي تالين 

شمس : اممم منا قولت كدة برضو 

و شدت منار و ذهبت  


في المساء

شمس : تعالي نخرج شوية 

منار بسرحان : مش عايزة 

شمس : لا تعاليييييي 

و شدتها و قالت : يلاااا مش هنقعد محبوسين هنا كمان 

نزلو يتمشو شوية 

شمس : الجو تحفة 

منار كانت ماشية و سرحانة 

شمس : منار مالك

منار بانتباه : هاا …لا مفيش  

شمس بخبث : ما تكدبيش عليا يا منار ..انتي اضايقتي من البت الصفرا الي مع مالك مش كدة ؟ 

منار بحزن : عندك حق مش عارفة ليه كل مرة بتضايق … انا غبية 

شمس بحدة : انتي بتحبي مالك مش كدة و غرتي عليه  ؟ 

منار بوجع : لا 

شمس بحدة : مناااار ..قولي بتحبيه ولا لا ؟

منار بدموع : ايوة بحبه ..ارتحتي ؟

و مشت من امامها 

لحقتها شمس و مسكت ايدها بقوة و قالت : عشان كدة مهزقة نفسك قدامه مش كدة ؟؟

منار بدموع و شهقات : حاولت اوي اخليه يحبني بس خلاص مش قادرة و لا قادرة استحمل اشوفه كل يوم مع بنت انا بجد تعبت  .. اقولك انا بكرهه و مش عايزاه و عايزة اطلق دلوقتي حالا 

حضنتها شمس بقوة و قالت : يا حببتي ليه ما قولتيلي من الاول كنت ع الاقل ساعدتك … كدة هو مش هيفكر فيكي طول ما انتي ضعيفة قدامه هيفضل شايفك ولا حاجة  لازم تكوني قوية و واطية و تخليه يجري و راكي زي الكلب 

منار بدموع : مكنتش حابة افكر تفكير بالموضوع كنت بحاول انساه باي شكل انا تعبت يا شمس زهقت من تصرفاته  و قلة احترامه ليا 

شمس بخبث : طب خلاص ما تعيطيش و اوعدك انه المعفن ده هيكون من نصيبك انا عارفة يختي بتحبي فيه ايه ده سافل 

منار وهي بتمسح دموعها : منا عارفة 

شمس : خلاص بقا اضحكي يلا

ابتسمت منار 

شمس : ايوة كدة ..و مالك ده لازم تجننيه و تخليه يتمنى انك تبصيله 

منار : ازااااي 

شمس : مش عارفة …انا لازم اكل حاجة ما بعرفش افكر وانا جعانه 

منار : طب تعالي نطلب عشا 

شمس : عندك حق يلا 





في مصر 

فردوس : وبعدين معاكي يا بنتي ..هتمو..تي كدة من قلة الاكل …قومي اتحركي شوية و ارجعي لطبيعتك 

هدى بدموع : شمس خدت مني كل حاجة .. كل حاجة …اهي سافرت لندن و عايشة حياتها 

فردوس بغضب : و بعدين معاكي ما تسيبي بنت عمك بحالها … اشحال لو ما كانتش صاحبتك … يا بت ده نصيبها مش كفاية اتجوزت غصب عنها … يمكن نصيبك يكون احسن ما تبصيش للي بايدها 

هدى : والله منا سايباها دي سرقت كل حاجة مني … مالك ده كان عينه عليا بس هي فضلت تسبله لغاية ما جوزها لاخوه 

فردوس بجنون : ما خلاص بقا … بطلي الحركات دي … انا مستحيل اكون ربيت بنت كدة .. ايه الغيرة و الغل دي … يا بت شمس قطعت نفسها من العياط عليكي لما افتكرت انتا هتتجوز مالك .. فوقي يا بت دي بتعتبرك زي اختها و اعز 

هدى : والله ما انا سايباها تتهنا انا هوريها مين هدى 

فردوس : والله لو عملتيلها حاجة و اذيتيها لا انتي بنتي ولا انا اعرفك .. اذا مش هامك نفسك مليش دعوة بس انا عندي بنات غيرك عايزة استرهم .. ما تفضحيش نفسك يا بت انا تعبت و انا بغطي على عمايلك .. دلوقتي مش هغطي عليكي خالص و لو ابوكي عرف بحركاتك دي  هيخلص عليكي .. انا نبهتك اهو 


في لندن 

عند رعد كان قاعد هو و كرم 

رعد : ليه ما سافرتش معانا 

كرم : يعم انتو معاكم مراتتكم قلت اسيببكم براحتكم 

رعد بابتسامة جانبية : اممم 

كرم : عارف يا رعد فيك حاجة مختلفة اوي من ساعة ما شوفتك في مصر و حاسس انك تغيرت 

رعد : مش فاهم 

كرم : مش عارف بس كأن روحك بقت حلوة و بقيت على طول بشوفك بتضحك… دي كانت من سابع 

المستحيلات 

رعد بابتسامة : فعلا مش بس انت قولتلي كدة 

كرم  بغمزة: واضح ان ده تأثير الجواز 

رعد: لا ابدا ….بس هي فيها حاجة حلوة .. يعني مرحة و دمها خفيف عشان كدة مش اكتر 

كرم بابتسامة : على كدة ربنا يخليهالك 

رعد بضحك : طيب يا عم امشي بقا عايز انام 

كرم بصدمة : ايه البجاحة دي 

وخرج وهو يضحك 


الساعة بقت 1:00 باليل 

شمس بتوتر : ايه رايك ننزل و الي يحصل يحصل 

منار بفزع : ننزل ايه .. مش شايفة الساعة بقت كام 

شمس : مهو ما ينفعش فات وقت مناسب لازم نتعرف عليه قبل الحفلة و الحفلة بكرا يعني مفيش وقت 

منار بتوتر : تفتكري الي هنعمله ده صح ؟ 

شمس جلست وقالت بتوتر: مش عارفة 


بعد شوية نزلو لنايت كلوب قريب من الاوتيل 


كانت شمس ترتدي بنطلون قماش واسع شوية  باللون الاسود مع شميز واسع باللون الازق  الغامق مع طرحة نفس لون البنطلون و كوتشي ابيض 

و منار نفس الشي ء ترتدي و لكن الشميز باللون الاخضر الغامق 


كانت منار تنظر بخوف و توتر للمكان بينما شمس تبحث بنظرها 


واحد (بالانجليزي )  : ما هذه الاشكال ؟ المسجد ليس هنا يا انسة 

شمس بحدة : طب غور من وشي بدل ما اشلفطلك وشك و انت شبه عود الكبريت و بيرطن كمان 

ابتسم الشاب بسخرية و هو لا يفهم كلامها  لكنه ذهب 


رجعت شمس تبص حواليها و تدور بعنيها بكل مكان 

منار بخوف : شمس انا خايفة 

شمس : بس بقا .. خليني اشوف هو فين 


كان مالك واقف مع تالين و ايده على خصرها و بيضحك فجأة التفت الى منار و شمس تحولت نظراته الى غضب شديد 

ترك تالين و ذهب اليهم 

مسك ايد منار بع.نف و قال بغضب : انتي ازاي تيجي لمكان زي ده 

منار برفعة حاجب : و انت مالك  بيا ؟ 

جرها من ايدها و قال لشمس : تعالي ورايا من سكات انتي التانية 

شمس برفعة حاجب : والله !؟ 

مالك بتحدي  : طب استني انا هوريكي 

و حمل موبايله و رن على رعد 

مالك : رعد تعال شوف مراتك فين ..في النايت كلوب يا رعد 

رعد بصدمة و غضب : انت بتقول ايه …انا جاي حالا 


نزل رعد بسرعة 

كرم : رعد على فين في ايه 

رعد بغضب :بعدين يا كرم 

كرم : طب استنا جاي معاك 


عند مالك 






شمس بتحدي : لا تصدق انا خوفت اوي بصراحة 

بعد دقيقة واحدة كان رعد و كرم بالمكان 

رعد بغضب : ممكن اعرف الهانم بتعمل ايه هنا ؟ 

شمس : طب ممكن اعرف اخوك بيجي هنا ليه طالما مكان مش كويس 

 و نظرت الى كرم و عرفته ثم نظرت الى منار و برقت بعنيها 

مالك بقرف : وانتي مالك بيا ؟؟؟ بجد بنت غريبة 

كرم : مالك ما ينفعش كدة اتكلم باسلوب احسن من كدة  … و انت كمان يا رعد اهدى شوية … روحو اوضكم و تفاهمو هناك مش هنا يا شباب 

امسك رعد شمس من كوعها و سحبها بقوة 

مالك : اتفضلي قدامي يا منار هانم 

نظرت له منار برفعة حاجب و مشت من قدامه و هو لحقها 

كرم : عيلة متخلفين 


دلف رعد السويت بتاعه و رمى شمس لدرجة انها وقعت على السرير 

خلع الجاكيت بتاعه و رماه 

شمس بذعر وقفت على السرير و قالت : لا يا عنيا جو التحر..ش بتاع المسلسلات ما يمشيش عليا … و الله اصوت و الم عليك كل الي في الاوتيل المعفن ده 


امسكها من كوعها مرة اخرى و قعدها و قال : اتهدي شوية يا بت 

شمس : بت لما تبتك 

مسكها رعد من تلابيبها و قال : انتي ازاي تنزلي من غير ما تقوليلي ؟؟ 

شمس : وانت مين يا عنيا عشان اقولك 

رعد برفعة حاجب : والله ؟ انتي في بلد غريبة يا بت ما ينفعش تتصرفي من دماغك و المكان الي نزلتيه ده ما تنزلوش الا الرقاصات 

شمس بتفكير : طب منا بعرف ارقص 

رعد بجنون : و بعدييين معاكييي هتموتيني ناقص عمر يا ولية … طب اقولك من هنا و رايح هتبقى في اوضي لغاية ما نرجع مصر و مش هتتحركي من هنا 

شمس بغضب : و اسيب منار لوحدها ؟ 

رعد : هتبقى مع جوزها انتي مش الدادة بتاعتها 

شمس بتحذير : اتكلم باسلوب احسن من ده عشان دي صاحبتي 

رعد : انا هسامحك المرادي بمزاحي … بس ما تاخديش عليا كتير عشان هتزعلي بعدين 

شمس بتريقة : لا خوفت انا اوي بصراحة 

مسكهها رعد و بدا يحرك فيها و يقول : يا بت اتلمي بقا …..اتلمي بدل ما اعلقك 


في اوضة مالك دخل هو بالاول بعدين هي لحقته 

و حطت ايدها على وسطها و قالت بفظاظة : عايز ايه ؟ 

مسكها مالك من طرحتها وقال : ازاي تنزلي لمكان زي ده .. ازاااي اصلا تخرجي من غير ما تقولي 

دفعته عنها وقالت بغضب : وانت مالك بيا ؟؟ ليه كنت مراتك بجد ولا ايه ؟ ده كدب افهم الي احنا فيه كدب و زي ما انت من حقك تكلم بنات و يتمايصو عليك عادي انا من حقي اعمل الي انا عايزاه  من غير ما ارجعلك 


مالك بجنون : انتي مراتي بالاسم يا هانم يعني محسوبة عليا … انتي نزلتي مكان ما تروحهوش الا الرقاصات و بنات الليل ما يلقيش ابدا فيكي يستي احترمي الحجاب الي انتي لابساه ع الاقل … ولا هو ستار لعمايلك الشمال و عاملة دور الشريفة 


ادته كف خماسي الابعاد على وشه 


وقالت بدموع :  انا ما اسمحش لاي حد يكلمني كدة .. انا اشرف من الشرف … انا نزلت مع شمس عشان ما اسيبهاش لوحدها و هي كانت عايزة تكلم رعد … مش انا الي اعمل حركات زي دي  يا بيه يا محترم 


كان بيبصلها بصدمة و لكن هي خرجت قبل ما ينطق اي كلمة 


دلفت السويت بتاعها و هي بتعيط فكت الطرحة و قعدت تعيط بصوت عالي 


بعد شوية 

دلفت شمس بسرعة و قالت بلهفة : في ايه مالك 

منار بدموع  : انا خلاص جبت اخري مش هستحمل كل ده انا عايزة اطلق ده انسان مرييييض 

شمس بهدوء : طب اهدي شوية … انا الحق عليا ما كانش لازم ننزل قبل ما نتاكد من رعد و مالك و نراقبهم  …… المهم دلوقتي لازم نشوف هنعمل ايه 

منار بدموع : انا مش قادرة اكمل .. كملي انتي يا شمس انا خلاص عايزة اطلق 

شمس : ما تكونيش غبية يا منار … ليه تطلقي و تخسري كل حاجة … لو عايزة مالك لازم تستمري معايا عشان تكسبيه و لو مش عايزاه ع الاقل تخرجي بقرشين يأمنو مستقبلك 






منار بصدمة : شمس انتي من امته بتفكري بالطريقة دي 

شمس : من النهاردة … مصلحتنا اهم من اي حاجة … انا بدأت اخاف يا منار ….. خايفة احب رعد و اتعلق بيه … دول عندهم كسر قلب البنت اسهل من المحشي … ياااه نفسي بمحشي ما تيجي نطلب اكل 

منار بضحك : انتي اكيد عايزة تشليني 

شمس بعبوس : رعد قال افضل عنده بس انا هربت اول ما خرج 

منار : لا ارجعي بلاش يعرف و تبقى مشكله تانية احنا مش ناقصين 

شمس: و اسيبك لوحدك يا ست الناصحة 

منار : امال يعني هتعاندي رعد ده كان يد.فنك 

خبط الباب 

شمس بخوف : معقولة رعد ؟! ده اكيد هيمو.تني 

قامت منار  لبست اسدال و فتحت الباب وجدت مالك 

مالك ببرود : اتفضلي على السويت بتاعي يا هانم 

وضعت بدها على خصرها وقالت بسخرية : والله ! 

مالك بحدة : اومال هتقعدي هنا لوحدك يعني 

منار بحدة : مش هاجي عندك … و بعدين ايه الاهتمام المفاجىء ده انت مالك بيا اصلا ؟ 

مالم : والله ! 

منار : اه و الله 

قرب منها بسرعة و حملها و هي قعدت تصرخ و تحاول تنزل نفسها 

قامت شمس تبص عليها و قعدت تضحك على شكلها و تلوح لها بايدها 

و بعدين اتجهت الى اوضة رعد 


وصل السويت بتاعه و نزلها و هي بعدت عنه و قالت بغضب : انت ازاي تحملني دنا هوديك في داهية 

مالك : طب ما تخلينيش اعمل تصرف تاني يخليكي تخرسي لاخر عمرك 

منار بتحدي : طب وريني بقا هتعمل ايه 


شدها من خصرها و باسها بعن..ف شديد و هي بتضرب بيه على صدره 


بعد شويه افلتها و هي بعدت عنه و كانت بتبصله بصدمة و دموع 


مالك : دي اقل حاجة ممكن اعملها و لو بجحتي معايا هزود العيار … و ابقي خففي قعدتك مع شمس عشان انا الدماغ دي ما بتمشيش معايا 

تركها و خرج 

 قعدت بصدمة على الكنبة و هي بتعيط 


عند رعد 

رعد : مش هتنامي 

شمس : وانت مالك 

قرب منها و شدها من تلابيبها وقال : مش قولنا هنبطل دبش 

شمس بدلع : اخاف ابطل تقوم تخدش حيائي 

ضحك رعد بقوة على كلامها 

رعد : مش لايق عليكي ابدا  

شمس : طب اتخمد يسطا بدل ما ازعلك 

رعد بابتسامة : انتي روحك حلوة اوي يا شمس اوعك تتغيري مهما عملت فيكي الدنيا 

شمس : يا عم الدنيا هي الي قلقانه من الي هعمله فيها 

ضحك رعد و قال بهدوء : طب يلا يختي نامي

شمس : هنام فين يسطا

رعد بقرف : يسطا !؟ نامي هنا السرير واسع و هنحط بينا مخدات 

شمس بغمزة : مش هتتشاقى يعني 

رعد بضحك : يا بت فصلتيني نامي ربنا يهديكي 

خلعت شبشبها و تمددت و هو كمان و حط بينهم مخدات كتير 

رعد باستغراب : هتنامي بالطرحة ؟؟

شمس : اممم 

رعد : براحتك 






بعد شوية 

شمس بتفكير : رعد هو ليه في ام اربعة و اربعين و ما فيش ابو اربعة و اربعين و اشمعنا اربعة و اربعين اصلا 

رعد بنعاس : يمكن مات في الجيش 

شمس بقرف  : ها ها ها  رخم اوي 

رعد : طب نامي 

شمس : طب بقولك ايه طالما معاكو فلوس كتير بتشتغلو ليه 

رعد : عشان نحس اننا عايشن 

شمس : ده انت لو قعدت عمرك كله تصرف الفلوس دي مش هتخلص ..دي مليونات كتير اوي 

رعد : محنا لو ما اشتغلناش مش هنعرف نحافظ على الفلوس و لا هنكبرها و ممكن كمان نخسرها 

شمس : وجهة نظر ..طب بقولك ايه 

رعد : ناااامييي 

شمس : حاضر يعم ايه نامي نامي هو انا بالحضانة و لا عندك مدرسة الصبح محنا قاعدين ورانا ايه 


عند مالك في النايت كلوب

تالين : رحت فين يقلبي خضيتني عليك 

مالك : معلش حصل ظرف مستعجل 

تالين : طيب يا حبيبي مش هنروح لاوضتي ولا ايه 

مالك : لا مراتي مستنياني هروح انا بقا 

تالين بغيظ : اهاااا و ما افتكرتش مراتك غير دلوقتي

مالك بحدة : تاااالين اخرسي خالص 

و ذهب و تركها 


و هو ماشي خبط في وحدة بصلها بصدمة 

البنت بصدمة : مالك ! ……يتبع 


لم تكن حبيبتي 

همس كاتبة


                 الفصل السادس من هنا

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×